Úszó és tolókapu nyitó szettek

Amikor kapunyitó szettet választunk, az egyik legnépszerűbb megoldás a tolókapu motoros nyitórendszer, hiszen egyszerű szerkezet, megbízható működés és kevesebb karbantartást igényel, mint a kétkaros automata. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan alakítsuk ki az úszókapu sínrendszerét, telepítsük a fogasléceket, helyezzük el a motort, állítsuk be a pontos nyitási hosszúságot és a biztonsági távolságokat, illetve hogyan kezeljük a havas, jeges körülményeket. Vágjunk is bele, és segítsünk abban, hogy a bejárónk minden eddiginél gördülékenyebben üzemeljen.

Úszókapu sínrendszerének kialakítása

Az úszókapu (más néven kantileverkapu) fő előnye, hogy nincs földre szerelt sín, így nincs gond a hóval vagy a jéggel. A sínek helyett a kapu egy kiegészítő konzolrendszerrel van megtámasztva, amiben görgők futnak.

  • Alaptest készítése
  1. Beton alapot öntünk a kapuoszlopok alá, legalább 60×60×60 cm méretben.
  2. Horgonyvasakat rögzítünk, ezekhez csavarozzuk majd a tartóoszlopokat.
  • Vezetőprofil rögzítése
  • C-forma acélprofil a kapu aljára csatlakozik, erre futnak a görgők.
  • Ellenőrizzük vízmértékkel, hogy tökéletesen egyenes legyen.
  • Gördülő elem elhelyezése
  • Több görgő biztosítja a terhelés egyenletes eloszlását.
  • Keményített acélgörgő használata a hosszú élettartamért.
  • Konzolos tartóoszlopok beállítása
  • A kapu széléhez 10–15 cm belógás kell a teljes nyitáshoz.
  • A tartóoszlopokat mereven rögzítsük, így a sínek sosem fognak elmozdulni.

Mire figyeljünk még? A talaj vízáteresztő képessége meghatározza, hogy milyen mélyre kell süllyeszteni az alapot. Ha lágy a talaj, érdemes két lépcsős alépítményt készíteni, és geotextíliával erősíteni.

Tolókapu fogasléc telepítése

A fogasléc (vagy fogasrúd) közvetíti a motor forgó mozgását a kapuhoz, így pontosan kell felszerelni. Ha elcsúszik vagy rosszul illeszkedik, a szerkezet akadozhat.

  1. Fogasléc kiválasztása
  • Modulméret: általában m4, acélból, horganyzott kivitelben.
  • Hossz: megegyező a kapu teljes nyitási hosszával.
  1. Magasság beállítása
  • A kapu alsó keretéhez rögzítjük, 5–10 mm-es hézagot tartva a görgőprofil fölött.
  • Vízmértékkel ellenőrizzük, hogy végig egyenletes legyen a magasság.
  1. Rögzítő elemek
  • Rozsdamentes acélcsavarokkal fúrészeljük a kapu merevítő profiljába.
  • Minden csavarpontnál alátétet tegyünk, így a rögzítés nem lazul meg.
  1. Ellenőrzés és finomhangolás
  • A fogaslécet húzógép nélkül is elhúzhatjuk, ekkor se akadjon.
  • Ha szükséges, a végpontoknál állítsuk át a rögzítést úgy, hogy ne legyen iránytörés.

Megjegyzés: ha nem sima acélkeret a kapu, hanem faborítás, előbb fémmerevítőt kell beépíteni, hogy tartósan bírja a rögzítőfúrást.

Motor elhelyezése tolókapunál

A kapumotor stabil rögzítése kulcsfontosságú a megbízható működéshez. Leggyakoribb típus az elektromos fogaskerék-hajtómű, ami egy kompakt dobozban kapott helyet.

  • Alaplemez beépítése
  1. Vastag acéllemez a betonba építve, anya-csap rendszerrel rögzítve.
  2. Az alaplemez legyen a vízszintessel párhuzamos, mert a motor belső ékszíjai érzékenyek az eltérésre.
  • Motor pozicionálása
  • A kapu zárt állapotában a motor széle legyen 20–30 mm-rel távolabb a fogasléc végétől.
  • A hajtókerék pontosan illeszkedjen a fogasléchez, ne csússzon meg.
  • Elektromos bekötés
  • Kül- és beltéri vezetéksínnel végezzük, legalább IP54 védettségű kábelekkel.
  • A földelést ne felejtsük el, ezzel minimalizáljuk a zárlatveszélyt.
  • Karbantartási hely
  • Hagyjunk 30 cm szabad teret a motor körül az olajzás és ellenőrzés miatt.
  • A forgó alkatrészekhez könnyen hozzáférjünk egy kis csavarhúzó-val.

Ezzel a lépésről lépésre történő elhelyezéssel sok bosszúságtól kíméljük meg magunkat a későbbiekben, hiszen az elhibázott alapozás az egyik leggyakoribb motorhiba forrása.

Kapunyitási hosszúság és biztonsági távolság

A pontos nyitási tartomány és a biztonsági zónák kialakítása garantálja, hogy a kapu ne ütődjön falnak, se embernek ne okozzon balesetet.

  • Nyitási hosszúság számítása
  • A teljes kapuszélesség plusz 100–150 mm a zárt és nyitott végállás között.
  • Tegyük hozzá a fogaslécek hosszát a gyakorlati ütközésmentességhez.
  • Biztonsági fotocella elhelyezése
  • Ajánlott a talajtól 30–50 cm magasan, a nyílás középvonalában.
  • Mindkét oldalon használjunk tükröződésmentes cellát a precíz záronthoz.
  • Végálláskapcsolók beállítása
  • Mechanikus véghelyzet-kapcsoló a motorházon, áramszünet esetén is tartja a beállítást.
  • Elektronikus rendszer (szoftveres védelem) a finombeállításhoz, ütközésérzékelővel.
  • Biztonsági távolság ember és kapu között
  • Minimum 1 méter szabad zóna mindkét oldalon, háziállatok és gyerekek védelmére.
  • Ha még tágabb területünk van, érdemes külső biztonsági reléket telepíteni.

Miért fontos ez? Mert egy pontosan beállított kapu nemcsak simán zár, hanem a családunk és a gépjárművünk épségét is védi.

Úszókapu előnyei havas, jeges terepen

A kantilever kapuk nagy előnye, hogy sem sín, sem rúd nem fekszik a talajon, így nem akad meg a hó: tükörsima a nyitás- és zárás menete.

Nincs takarítási kötelezettség

  • A talajra hulló hó közvetlenül a kapu alatt sem torlódik fel.
  • Spórolunk az erővel és az idővel, hiszen egy gombnyomás elég a művelethez.

Fagyálló szerkezet

  • A görgők belső csapágyai zsírozott kivitelűek, így –20 °C alatt sem szorulnak.
  • A zárt motordoboz IP-komponensei ellenállnak a párás, hideg levegőnek.

Stabilitás nagy terhek alatt

  • A súlyelosztó konzolok merevé teszik a kapulapát, eltűnik a billegés.
  • Különösen akkor előnyös, ha gyakori a fagy–olvadás ciklus.

Nem véletlen, hogy északi országokban is elterjedt ez a megoldás, hiszen a karbantartás minimális, a megbízhatóság pedig garantált.

Tolókapu zárása és végállások beállítása

A mechanikus illetve elektronikus végállások pontos beállítása nélkül a kapu vagy nem zár teljesen, vagy kinyílik a végállásig.

  • Mechanikus kapcsolók állítása
  1. Zárt helyzetben jelöljük meg a végpontot.
  2. Csavarhúzóval finoman igazítjuk a kapcsoló helyzetét.
  3. Teszteljük kézi és motoros mozgatással is.
  • Elektronikus limit beállítás
  • A motor kezelőpaneljén lévő gombokkal programozzuk a nyitás és zárás szélső értékeit.
  • Az érzékelő nyomatékhatáron túl nem engedi tovább csúszni a kaput.
  • Ütközésvédelem kalibrálása
  • Újrafuttatjuk a teljes mozgást, a fotocellák és élkapcsolók integritását ellenőrizzük.
  • Ha szükséges, a gyári adatlap alapján finomítjuk a nyomatékszintet.

Ezekkel a lépésekkel elkerülhetjük, hogy a kapu hangosan ütközzön, vagy akár behorpadjon.

Kiegészítők toló- és úszókapuhoz

A komfortot és a biztonságot extra kiegészítőkkel tovább növelhetjük. Íme a leggyakoribb elemek:

  • Biztonsági fotocella
  • Sötétben is lát, azonnal megállítja a kaput, ha valami belép a zónába.
  • Villogó lámpa
  • Minden nyitáskor figyelmezteti a környezetet, vizuális jelzéssel.
  • Távirányító és antenna
  • Többcsatornás távirányítóval akár 4-6 kapu is vezérelhető egy készlettel.
  • Kulcsos nyomógomb
  • Hőálló műanyagból, a garázs vagy a bejárat biztonságos nyitásához.
  • Biztonsági élkapcsoló
  • A kapu élébe épített szilikonél, ha hozzányomunk, azonnal megáll a mozgatás.
  • Napelem és akkumulátor
  • Áramkimaradás esetén is működtethetjük a rendszert, öntartó energiaellátással.

Érdemes már a tervezéskor végiggondolni, mely kiegészítők illenek leginkább a mi igényeinkhez, így a későbbi bővítés is egyszerű marad.

A kapuépítés során mindig tartsuk szem előtt a megfelelő típusválasztást és a hosszú távú karbantartási igényeket. Ha épp kapunyitót választunk, böngésszük át a vásárlási útmutató oldalunkat, és nézzük meg a legjobb kapunyitók listáját. Reméljük, hogy ezekkel a tippekkel gördülékenyebb lesz a bejárónk nyitása. Ha további kérdésed van, vagy megosztanád a saját tapasztalataidat, írj kommentet – örömmel segítünk!

A szerzőről

Shopping Cart